Законопроект Зеленського про ВККС треба доробити, – профільні ГО

Фото: Трансперенсі Інтернешнл Україна

Законопроект №1008, внесений Володимиром Зеленським, який передбачає оновлення складу ВККС, необхідно доробити, оскільки він містить суттєві недоліки.
Про це йдеться у спільній заяві декількох громадських організацій (Фундація DEJURE, Transparency International Ukraine, Центр протидії корупції, Всеукраїнське об’єднання «Автомайдан», Центр політико-правових реформ, Центр громадського моніторингу та досліджень), повідомляє Бюро судової інформації.
Законопроект №1008 передбачає повне оновлення складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) та віддає ключову роль у цьому процесі міжнародним експертам.  Крім того, він передбачає механізм контролю за вже обраними членами ВККС та Вищої ради правосуддя (ВРП). Так, пропонується створити етичну комісію, до складу якої увійдуть троє міжнародних експертів та троє членів ВРП. Завдання комісії — стежити за доброчесністю самих членів ВККС та ВРП. За наявності фактів недоброчесної поведінки етична комісія зможе ініціювати звільнення такого члена.
Однак для того, аби ініціювати питання про звільнення недоброчесного члена ВККС чи ВРП, таке рішення має підтримати бодай один представник ВРП у цій комісії, а фінальне рішення про звільнення приймає сама ВРП. Сумнівно, що члени ВРП будуть голосувати за звільнення власних колег. Тож, аби етична комісія була дієвою, потрібно посилити роль міжнародних експертів у ній так, як це було під час добору суддів Вищого антикорупційного суду“, – йдеться у заяві

За словами правозахисників, законопроект не усуває і проблему зі збереженням на посадах сотень недоброчесних суддів, які вже пройшли кваліфікаційне оцінювання, а процедура відбору суддів Верховного Суду не визначена.

“Затвердження чинною ВРП регламенту новообраної ВККС створює ризики створення штучних перепон у діяльності ВККС та її надмірного узалежнення від позиції ВРП”, – вважають вони.
ГО пропунують передбачити:
  • у конкурсній та етичній комісіях більшість (4 з 6) повинні складати міжнародні експерти;
  • встановити правило, за яким ініціатива етичної комісії про звільнення недоброчесного члена ВРП/ВККС може бути відхилена на спеціальному спільному засіданні членів ВРП та міжнародних експертів за умови, що щонайменше двоє міжнародних експертів підтримали таке рішення;
  • встановити обов’язок для етичної комісії протягом 30 днів після набрання чинності законом перевірити усіх членів чинних ВРП на предмет відповідності їх критеріям доброчесності;
  • передбачити можливість перегляду результатів кваліфікаційного оцінювання суддів, щодо яких є обґрунтовані сумніви у їхній доброчесності;
  • надати можливість затверджувати правила роботи ВККС самою ВККС після її переобрання;
  • встановити, що доброчесність під час відбору суддів Верховного Суду перевіряється шляхом проведення співбесіди за правилами кваліфікаційного оцінювання суддів, та забезпечити кількість суддів, яка дозволить оперативно вирішувати спори в умовах теперішнього навантаження.