Верховна Рада переглянула підстави для оскарження рішень судів в касації

Кловський палац — одна з будівель Верховного Суду. Фото: Вікіпедія

Народні депутати прийняли зміни до Господарського процесуального кодексу, Цивільного процесуального кодексу та Кодексу адміністративного судочинства, які мають зменшити навантаження на Верховний суд та збалансувати навантаження справами між різними юрисдикціями. Закон набирає чинності наступного дня після його опублікування.

Про це повідомляє Центр журналістських розслідувань з посиланням на інформаційне управління Апарату Верховної Ради України.

Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» (№ 2314).

Цим законом встановлено більш чіткі підстави для касаційного оскарження рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції.

До внесення змін підставами для подачі касаційної скарги було «неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права» — стаття 389 Цивільного процесуального кодексу. Тобто якщо судді неправильно тлумачили застосований закон, або не застосували потрібний, чи застосували не потрібний закон.

Тепер є чіткий перелік підстав для подачі скарги до Верховного суду:

  1. Якщо в апеляції суд не врахував позицію Верховного суду в подібній справі;
  2. Якщо позиція Верховного суду вже є, але скаржник обґрунтує необхідність переглянути таку позицію;
  3. Якщо немає взагалі висновку Верховного суду в подібній справі;
  4. Якщо наявна підстава для обов’язкового скасування судового рішення;
  5. Якщо Вища рада правосуддя покарала суддів за проступок під час розгляду оскаржуваної справи.

Змін, зокрема, зазнали види забезпечення позову. Наприклад, не можна вживати заходів забезпечення позову, які мають своїм наслідком припинення, відкладення чи зупинення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних процедур, які проводяться від імені держави.

  • Велика Палата Верховного суду України сформулювала правову позицію щодо порядку повідомлення про підозру судді. 
  • Рада суддів на своєму засіданні заблокувала обрання членів Конкурсної комісії, яка має обирати членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, а Вища рада правосуддя досі навіть не внесла зміни до власного Регламенту, не делегувала членів у Етичну комісію та не розпочала процедури з формування нової ВККС. Це може свідчити про умисне блокування процесу судової реформи.