Суд визначив за «Укрзалізницею» борг у 1,8 млрд гривень перед АТ «Сбербанк»

Фото: epravda.com.ua
Колегія суддів Східного апеляційного суду у складі суддів: Інни Шутенко, Олега Ільїна та Павла Тихого визначила, що борг за кредитом ДП «Донецька залізниця» перед «Сбербанком» має повертати «Укрзалізниця».
Про це повідомляє Бюро судової інформації з посиланням на «Судовий репортер» та матеріали судового реєстру.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 27 липня 2020 було задоволено заяву Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про заміну сторони виконавчого провадження. Боржника, яким виступало ДП «Донецька залізниця» було замінено на акціонерне товариство «Українська залізниця» у провадженні про стягнення 68 млн доларів (1,8 млрд гривень) на користь АТ «Сбербанк».
Акціонерне товариство «Українська залізниця» подало апеляцію, переконуючи, що не стало правонаступником підприємств залізничного транспорту, розташованих на тимчасово окупованій території і території проведення антитерористичної операції, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (в тому числі й ДП «Донецька залізниця»), оскільки процедура реорганізації цих підприємств та передача всіх їх прав та обов’язків до АТ «Українська залізниця», відповідно до постанови кабміну від 12.11.2014 № 604, не завершена до закінчення проведення антитерористичної операції, і майно ДП «Донецька залізниця» не увійшло до статутного капіталу АТ «Українська залізниця».
У 2018 році Господарський суд за позовом «Сбербанку» стягнув із ДП «Донецька залізниця» $68 млн доларів заборгованості по кредиту від грудня 2011 року.
У 2019 видано судовий наказ на виконання рішення і відкрито виконавче провадження. Але «Донецька залізниця» гроші так і не перерахувала. Держвиконавець повідомив, що у реєстрі ДП «Донецька залізниця» значиться у стані припинення. А за законом про утворення АТ «Українська залізниця», останнє є правонаступником ДП «Донецька залізниця».
Господарський суд вирішив, що АТ «Українська залізниця» є правонаступником усіх прав і обов’язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, серед яких Державне підприємство «Донецька залізниця» і норми чинного законодавства свідчать також про перехід майна (прав та обов’язків) підприємств залізничного транспорту, розміщених на території проведення АТО.
У процедурі реорганізації підприємств залізничного транспорту у формі злиття все майно, права та обов’язки державних підприємств, які припиняються, переходять до правонаступника. Держава не має права вилучити якусь частину майна, зокрема ту, що знаходиться на неконтрольованій території, і не передати її (частину) правонаступнику.
Водночас перехідні та прикінцеві положення закону про утворення акціонерного товариства залізничного транспорту передбачають, що до проведення інвентаризації та оцінки майна підприємств залізничного транспорту, що розміщені на окупованій території і передачі цього майна УЗ діє мораторій на звернення стягнення на активи УЗ за зобов’язаннями таких підприємств.
Суд вважає, що ці норми також свідчать про перехід прав та обов’язків підприємств залізничного транспорту, розміщених на території проведення АТО, до Акціонерного товариства «Українська залізниця». Якщо вважати, що обов’язки таких підприємств не перейшли до акціонерного товариства, то введення мораторію позбавлене юридичного змісту.
Введення мораторію на звернення стягнення на активи Товариства за зобов’язаннями підприємств, що розміщені на території, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, не передбачає заборони для АТ «Українська залізниця» бути боржником у виконавчому провадженні. Це може бути підставою для зупинення вчинення виконавчих дій на час дії такого мораторію.
16 червня 2020 року судді Великої Палати Верховного суду визнали правонаступництво АТ «Укрзалізниці» за ДП «Донецька залізниця». В «Укрзалізниці» таке рішення вважають загрозою національній безпеці та економіці України.
«На особливу увагу заслуговує той факт, що за приблизними підрахунками сума фінансових зобов’язань ДП «Донецька залізниця» перед кредиторами перевищує 6,5 млрд грн, серед яких є підприємства власності суб’єктів резидентства Російської Федерації, зокрема, ПАТ «Сбербанк» на суму 3,5 млрд грн, ПАТ «ВТБ Банк» на суму 1,2 млрд грн тощо, та надані якими кредитні ресурси були використані ДП на придбання та оновлення основних засобів, які з початком збройного конфлікту на сході України залишилися на територіях, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Укрзалізниця наголошує, що таке рішення ставить під загрозу фінансовий стан та стабільність функціонування товариства, оскільки погашення такої значної суми боргу без фактичного отримання активів ДП «Донецька залізниця» може призвести до дестабілізації платіжної ситуації компанії, яка і так є складною через епідемію COVID-19», — йдеться у повідомленні компанії від 25 червня 2020 року.